HAK UNTUK MENDAPAT GANTI RUGI

DEFINISI

Hak mendapatkan ganti rugi pula melayakkan pengguna mendapat pampasan yang adil dan berpatutan berikutan barangan atau perkhidmatan yang dibeli didapati tidak seperti yang dijanjikan, cacat atau tidak berfungsi.

Hak untuk mendapat pampasan yang berpatutan jika sesuatu barangan atau perkhidmatan tidak memberi kepuasan yang sepatutnya daripada maklumat yang diberi. HAK MEDAPAT GANTIRUGI

Pernahkah tak kita berasa tertipu atau mendapat barangan yang tidak sepadan dengan harga yang dibayar? Jika ya, gunakan hak anda untuk mendapat ganti rugi. Iaitu hak mendapatkan penyelesaian tuntutan. Ia melibatkan hak untuk menerima pampasanan bagi barangan atau perkhidmatan yang tidak bermutu.

Para pengguna tidak perlu berasa risau atau teragak-agak untuk bertindak apabila berasa barangan yang diperolehi tidak bermutu. Ini kerana terdapat banyak undang-undang yang berkaitan dengan hak mendapatkan ganti rugi.

Antaranya ialah:

i. Akta jualan barangan 1977
ii. Akta Undang-undang Sivil
iii. Akta perihal dagangan, 1972
iv. Akta Perlindungan pengguna, 1999,Akta Kontrak 1950.

Bagaimanakah anda boleh ketengahkan tuntutan untuk mendapat gantirugi?

i. Tindakan diri sendiri.
ii. Aduan kepada pihak berkuasa

i. Tindakan diri sendiri:

Kempen Konsumer Kebangsaan: Perubahan Bermula Dengan Saya.
Sesuai dengan Kempen Konsumer Kebangsaan 2008-2012.Eloklah jika ada sebarang ketidakpuasan tentang hak anda sebagai pengguna, mulakan dengan tindakan diri sendiri.

Contohnya anda boleh berhenti menggunakan barangan berkanaan yang tidak bermutu. Selain dari itu anda boleh mengemukan aduan segera kepada pekedai tempat anda membeli barangan. Anda juga boleh menghantar balik barangan yang dibeli. Bawa resit atau sebarang bukti pembelian untuk melancarkan proses tuntutan dengan segera. Anda juga perlu bertenang menghadapi masalah barangan yang dibeli tidak menepati piawaian pengguna secara rundingan dengan pihak pengurus atau pemilik kedai.

ii. Aduan kepada pihak berkuasa

Anda boleh membuat aduan kepada pihak berkuasa melalui secara bertulis atau melalui melalui telefon. Pastikan anda sertakan maklumat penting seperti tarikh kejadian, jenis barang, lokasi kedai, nombot resit dan sebagainya bagi memastikan aduan anda berkesan dan anda mendapat semula hak anda yang sewajarnya.

Anda boleh membuat aduan kepada persatuan-persatuan pengguna yang terdekat dengan anda atau mana-mana cawangan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan. Anda juga boleh menggunakan alternative yang bebih serius melalui saluran Tribunal Tuntutan Pengguna, jika nilai tuntutan anda tidak melebihi RM25000.00.
Apa yang penting, kita sebagai pengguna mesti mempunyai kesedaran tentang hak-hak kita dan juga bertindak secara profesional agar semua pihak mendapat faedah secara relatifnya berkaitan isu kepenggunaan.

Untuk itu, Tribunal Tuntutan Pengguna ditubuhkan yang membolehkan pengguna yang mengalami kerugian membuat tuntutan ganti rugi. Penyelesaian akan cuba dilakukan dalam tempoh 60 hari dan had nilai yang boleh dirujuk ialah tidak melebihi RM25,000 manakala belanja perbicaraan dalam tribunal adalah percuma.

Setiap pengguna wajar merebut peluang menggunakan khidmat tribunal ini apabila dirundung masalah mengenai sesuatu barangan atau perkhidmatan sama ada daripada pihak swasta mahupun kerajaan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

3 Response to "HAK UNTUK MENDAPAT GANTI RUGI"

  1. Unknown says:
    October 10, 2018 at 10:03 AM

    Salam, saya eina nak tanye pendapat peguam laa... Saya kena melecur separuh badan 17%bhgian dada, perut sikit tangan.... Kaki dari peha atas smpai laa kaki bawah... Semasa saya masak mgunakan press cokker untuk memasak sup, sambil saya kopek kacang... Mak saya meberi tahu saya pntup press cokker renggang.... Saya pun bangun pge dkt press cokker sambil duduk berseler... Baru nk sentuh periuk sup tersembur dkt saya.... Nasib saya mnggelak, nasib x kne muka tapi kena kat bdn saya.... Mk saya hntr saya kew klinik n terus trnfer hspital besar... Blik mak saya tngok pntup periuk getah terkeluar, wap press cokker tercabut... Saya dah complain dkt go shop, pihak go shop dtng rumah amek periuk untuk buat siasatan,saya tanye saya dpt pampasan x, akak 2 ckp tnggu utuk mbuat siasatan.... lpas 2 hari kol blik mntak no akaun bank untuk refund duit balik... Bile saya tnye blik pampasan saya... Drng masih berbncng lagi... Lpas slng 2 hari kol untuk mbyar duit hspitl rm 180 sahaja,dgn nk refund duit periuk.... Pihak go shop ckp periuk x dew masalh... X kan xdew masalah... Sdngkan saya kne melecur....klau x dew masalah knpew drng x plngkn periuk sahaja... Knpew perlu refund duit....harga periuk 2 pun rm 999 tpi promosi rm 699....saya kne melecur... Parut kekal..saya nk berjln pun dah x normal dah....saya mc dah 1 bln lbih... Masuk wad 14 hari... Klau kes saya niew boleh kew mntak pampasan dri pihak go shop.... Mntak bantuan dri en...

  2. Unknown says:
    January 23, 2019 at 8:16 PM

    Macamane sya nk tuntut balik wang kpd seseorang yg telah menipu sye
    Sya beli CMD rm 500 dg seseorang melalui online tapi smpai sekarang tak sampai2..kalau sye tanya dia pula bertanya balik ckap tak kan tak sampai lagi...Trac nmbr pun dia tak bagi...

  3. Jamir says:
    September 30, 2020 at 7:41 PM

    Assalamualaikum tuan. Saya ingin bertanya. Saya ada hantar kereta saya untuk dicat. Tetapi lepas saya terima keadaannya kurang memuaskan seperti mana saya kehendaki. Bila saya bgtau ada saja alasannya. Boleh tak saya buat aduan tentang permasalahan ini dan bagaimana caranya

Post a Comment