ADUAN PENGGUNA

SALURAN UNTUK MEMBUAT ADUAN :


1) E – Aduan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK)
Sistem E-Aduan membolehkan pengguna membuat aduan kepada KPDNKK berkaitan sebarang aktiviti perniagaan yang tidak beretika. Sistem eAduan ini dibangunkan dan dilaksanakan dengan satu objektif: untuk menyediakan satu medium menerima aduan melalui internet daripada orang ramai.

Laman web : http://eaduan.kpdnkk.gov.my
Email : e-aduan@kpdnkk.gov.my

2) Biro Pengaduan Awam (BPA)
Biro Pengaduan Awam (BPA) memberi kemudahan kepada rakyat untuk membuat aduan terhadap agensi kerajaan. Antara objektif BPA ialah memberi khidmat nasihat kepada agensi bagi meningkatkan sistem pengendalian aduan awam yang berkesan dan mengesan isu-isu yang boleh menjadi punca aduan orang awam

Laman web : http://www.pcb.gov.my
Tel : 03-88725777



3) Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM)
Pengguna boleh membuat aduan kepada pihak Suruhanjaya tentang sebarang isu berkaitan dengan sektor komunikasi dan multimedia merangkumi telekomunikasi, penyiaran, perkhidmatan internet, perkhidmatan pos, kurier dan pensijilan digital.

Laman Web : http://www.skmm.gov.my
E-mail : aduanskmm@cmc.gov.my

4) Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) adalah satu badan bebas yang ditubuhkan di bawah Seksyen 85, Bahagian XII Akta Pelindungan Pengguna 1999 yang mula berkuatkuasa pada 15 November 1999. Bahagian XII Akta mengandungi 38 Seksyen yang menyentuh tentang pelbagai aspek Tribunal seperti keanggotaan Tribunal, bidangkuasa Tribunal, prosiding Tribunal, award Tribunal dan lain-lain perkara berkaitan. Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menyedikan alternatif kepada pengguna untuk memfailkan sebarang gantirugi dan pampasan terhadap peniaga secara online.

Laman Web : http://ttpm.kpdnkk.gov.my
Tel : 03-88825822

5) Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)
Sistem aduan Kementerian Kesihatan ini dibangunkan sebagai medium untuk pengguna membuat aduan berkaitan perkhidmatan yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan dan agensi terbabit dibawahnya.

Laman web : http://www.moh.gov.my
Email : kkm@moh.gov.my

6) Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air (KTTHA)

Diwujudkan untuk membuat sebarang aduan, pertanyaan, cadangan yang berkaitan perkhidmatan tenaga, teknologi hijau dan air.

Laman Web : http://aduan.kettha.gov.my
E-mail : aduans@ktak.gov.my




7) Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)

Pusat aduan setempat bagi memberikan khidmat nasihat, membantu menyalurkan aduan kepada pihak yang bersesuaian seperti agensi kerajaan, pengeluar, pengedar atau penjual dan menjalankan perundingan antara pihak pengadu dengan pihak dituntut.

Laman web : http://www.nccc.org.my/v2
Tel : 03 7877 9000

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

35 Response to "ADUAN PENGGUNA"

  1. amirul Nosmoke says:
    February 5, 2015 at 12:21 AM

    My friends told me that on http://clashofclanshelper.com/ - you receive free Clash of Clans gems instantly! Best players use this!! (lOiFXRPlEH)

  2. Nor Azli Azli says:
    March 12, 2015 at 4:08 AM

    Saya sebagai pengguna Astro tiap-tiap bulan saya membuat pembayaran namun saya tidak dapat menonton astro saya buat aduan pada pihak Astro namum pihak ye menyuruh saya membuat pembayaran duit teknisen sebanyak 50 ringgit . Saya tak nak bayar perlu saya membayar tiap-tiap bulan lagi...?

  3. Suamisitiku Sayangsiti says:
    April 13, 2015 at 6:41 PM

    Harga mahal tepung 1 malaysia cap bunga cempaka, di pulau indah port klang area kg sungai pinang dihadapan surau.... harap membantu TQ

  4. Muhammad Nazri says:
    October 19, 2015 at 7:12 PM

    saya memiliki motosikal yang baru dibeli selama seminggu kemudian motosikal mengalami kerosakan enjin yang serius dan pihak kedai dan kilang(honda) tidak mahu bertanggungjawab

  5. wan terbo says:
    November 6, 2015 at 6:40 PM

    Adakah harga rokok dah naik hari ini.7/11/2015...beli dekat kedai tadi rokok dunhill rm17...

  6. wan terbo says:
    November 6, 2015 at 6:40 PM

    Adakah harga rokok dah naik hari ini.7/11/2015...beli dekat kedai tadi rokok dunhill rm17...

  7. Unknown says:
    November 20, 2015 at 4:56 AM

    Sy nak buat aduan mengenai servis proton...boleh tak...dekat mana yea...

  8. Unknown says:
    November 20, 2015 at 4:57 AM

    Sy nak buat aduan mengenai servis proton...boleh tak...dekat mana yea...

  9. Zaki5587 Zaki5587 says:
    December 2, 2015 at 7:17 PM

    pihak bkuasa sila pantau harga makanan di kdai mamak yg meletakn harga makanan sesuka hati mereka trutama di kawasan batu11 balakong cheras selangor sekian tq

  10. xiaolee says:
    January 15, 2016 at 11:28 AM

    potong lah astro

  11. xiaolee says:
    January 15, 2016 at 11:29 AM

    potong lah astro

  12. Unknown says:
    January 19, 2016 at 1:56 AM
    This comment has been removed by the author.
  13. Nurul amirah says:
    January 19, 2016 at 1:57 AM

    UnknownJanuary 19, 2016 at 1:56 AM
    Saya pengguna ASTRO dan saya rasa amat kesal terhadap pihak ASTRO kerana tidak amik berat tentang pengguna ASTRO yang mengadu ., saya setiap bulan bayar ASTRO tp sudah 2 bulan sy xdpt surat bil pembayaran dr ASTRO jd saya bayar melalui no acc diberi setelah saya check melalui SMS sy dapati sy ada tunggakkan sebanyak RM106 padahal sy telah bayr dengar lancar.. So sekarang saya mintak jelaskan kenapa perkara sebegini terjadi?????????!!!!

  14. Kamarul Erol says:
    March 16, 2016 at 6:29 PM

    harga di salah satu kilng proses ayam melampau kpda peruncit...harga ske2 hati naikkn
    lain orng lain harga
    sy niaga kecil2 je
    dpt harga mahal jual pon kne up la dri modal
    knpe xsame harga sedng yg lain pon peniaga
    mcm mne nk selesaikn masalah ni
    benci bile di perbodohkn cina

  15. Unknown says:
    April 1, 2016 at 9:05 AM

    saya pun sama, potong astro dia suruh bayar RM500 sbb masih dlm contract. Duit potongan auto yg sepatutnya dia potong, dia tak potong dan bila saya ingat dia potong so saya bayar debit. selepas seminggu astro deduct lagi duit saya 😡 means saya bayar lebih dari dapat menonton.

  16. Rosli Ibrahim says:
    April 8, 2016 at 10:05 PM

    Tuntutan 2Juta Dpd KKM Kerana Bagi Salah Ubat2 Olih HBUK Ubat2 Salah Ialah Stelazine Largartil & Melleril Dari Tahun 1971 Sehingga Tahun 1999. Ubat2 Tersebut Dari Luar Negara Tidak Sesuai Utk Saya.Keadaan Saya Menderita Saya Juga Di- Beri Layanan Burok Olih Pegawai2 Dan Kawan2 Saya Seperti Kata Saya Orang Gila Di- Jabatan Laut Malaysia .Ubat2 Tersebut Banyak Sakit Sampingan Seperti ED/Premary Ejaculation Semenjak Umur 16Tahun Makan2 Ubat2 Tersebut .Ubat Injection Modecate 1cc Monthly .Saya Tidak Ada Anak . Semasa Itu Gadis2 Tak Nak Khawin Dgn Saya Salah HBUK .Tidak Boleh Buat Kerja .KKM Belum Lagi Membayar Ex-Gratia Kpd Saya .Kes Ini Sudah Lama Di- Tuntut Mengenai Salah Ubat2 Psikiatri .Banyak Orang Bersalah Dgn Saya .

  17. Mazlina Ismail says:
    April 10, 2016 at 10:29 PM

    Saya nak tahu..apa masaalah sebenarnya tepung2 gandum yg dpt subsidi spt kunci..cempaka..tank..1 malaysia..tk de dlm pasaran dan susah nk dpt..yg belambak cap sauh dan bunga ros..kl yg murah tk dpt kat rakyat jelata sapa pulak yg memonopolinya..mohon pihak yg brtanggungjwb tlglah periksa apa masaalahnya..tpg lain mahal..rakyat bwh mcm kami makin trbeban bila tpg murah tk de stok..

  18. awan jingga says:
    June 4, 2016 at 8:57 AM

    Saya telah membeli alat ganti kereta viva iaitu coil ignition namun benda tersebut tidak berfungsi langsung.apabila saya inggin memulangkan ke kedai tersebut bos kedai enggan menerima barang tersebut dengan alasan benda tersebut sudah saya gunakan...apakah saya masih ada hak sebagai pengguna dalam situasi ini.mohon pencarahan.

  19. roslie lie says:
    June 28, 2016 at 3:56 PM

    pd 2003 saya membeli tv singer secara ansuran dan membyr hampir setahun saja disebabkan masalah kewangan.singer x dpt menhubungi saya kerana telah berpindah.pd 28.6.2016 saya dpt panggilan dr sykt guaman mengatakan akan mengeluarkan waran tangkap dan akan menyita barang2 dlm rumah sekiranya x menjelaskan rm 3100 pd hari yg sama.soalan saya adakah benar tindakan yg dikenkan ni.

  20. roslie lie says:
    June 28, 2016 at 3:57 PM

    pd 2003 saya membeli tv singer secara ansuran dan membyr hampir setahun saja disebabkan masalah kewangan.singer x dpt menhubungi saya kerana telah berpindah.pd 28.6.2016 saya dpt panggilan dr sykt guaman mengatakan akan mengeluarkan waran tangkap dan akan menyita barang2 dlm rumah sekiranya x menjelaskan rm 3100 pd hari yg sama.soalan saya adakah benar tindakan yg dikenkan ni.

  21. Rosli Ibrahim says:
    July 1, 2016 at 6:18 AM

    Saya Telah Membeli Filter Air Coway Yg Ada Air Panas Dan Air Sejuk . Ejen Coway Ialah Cik Nuriah . Saya OKU .Saya Tidak Boleh Minum Air Coway Di- Rumah Saya Sudah Bayar Bill Coway Semenjak 4 Tahun Setiap Bulan Rm260/= Nuriah Tidak Memberi Penerangan Yg Jelas Kpd Saya .Saya Pernah Muntah 5 Kali Selepas Minum Air Coway Terdsebut Masuk Ward Emergency Hospital Kajang .Doctor2 Tidak Bagi Minum Air Coway Lagi . Cik Nuriah Menipu Saya .H/p Saya 0196795307 . Saya Kesal Dan Kecewa Beli Air Filter Coway Dgn Cik Nuriah . ( Rumah 0387273298 ) Saya Minta Pihak Penguna Hubungi Saya dan Dtg Ke Rumah Saya .

  22. Rosli Ibrahim says:
    July 1, 2016 at 6:30 AM

    Kpd Wan Turbo .Ubat Berhenti Merokok Ialah NICORETTE Harga Nya Ialah Rm13/= Satu Papan Boleh Di- Beli Farmasi2 Berdekatan . Rasa Nya Sama Macam Nicotin Tetapi Ianya Mampu Menghilangkan Ketagihan Selama Utk 3 Bulan . Ubat Ini Di- Syorkan Olih Pakar Jantung IJN K.L. Selepas Saya Bedah Jantung Pada Oct.1999 Sampai Sekarang Saya Tidak Ketagih Rokok. Para Isteri2 Beli Ubat NICORETTE Utk Suami2 Puan Berhenti Ketagihan Merokok . Sekian Terima Kasih .

  23. Rosli Ibrahim says:
    July 1, 2016 at 10:23 AM

    Tuntutan Saya Mengenai Salah Bagi Ubat Di- Tipu Oleh Mesyuarat Amalan Perubatan Yg Di Ketuai Olih Dr.Ahmad Razid Bin Salleh Kerana HBUK Bagi Salah Ubat2 Psikiatri Kpd Saya Dari Tahun 1971 Sehingga 1999 . Ubat2 Salah Ialah Stelazine Largarti & Melleril . Tuntutan 2 Juta Masih Belum Di- Bayar .Saya Berharap Kpd Kesemua Ibu Bapa Yg Mempunyai Anak Yg Sakit Schizophrenia Tuntut 2 Juta Dgn Menghantar Surat Pos Express Kpd HBUK & Kpd Pengarah Bhg Amalan Perubatan Sebab Ubat Schizophrenia Sudah Ada Sejak 1979 . Jika Anak Tuan2 & Puan2 Meninggal Dunia Tuntut 2 Juta Dpd KKM Dgn Segera Ex-Gratia . Boleh . Ada Buku Akta Kesihatan Mental Malaysia . Call Saya 0196795307 Atau 0387273298 . Sebelum Belanjawan 2017 . Sekian Terima Kasih .

  24. Rosli Ibrahim says:
    July 1, 2016 at 10:29 AM

    Memohon Ubat Berhenti Merokok Di- Beri Secara Percuma Olih Kerajaan Malaysia IaItu Ubat NICORETTTE Kpd Kesemua Perokok2 Di Malaysia Dan Naikkan Lagi Harga Rokok Ke Paras Maximum Dan Di Gantikan Dgn NICORETTE . Nicorette Ada Banyak Jenis . Sekian Terima Kasih .

  25. Rosli Ibrahim says:
    July 1, 2016 at 10:42 AM

    Bhg.Permakanan .Memohon Perasa Makanan Seperti Ajinomoto Malaysia Dan MSG Malaysia Utk Penyedap Makan Di- Pergunakan Utk Jualan2 Makanan Di-Restoran2 Kedai Makan Dan Penyedap Makanan Seperti Adabi Saji Amy Mastura & Lain2 Supaya Permis2 Makanan Laris Jualan Permakanan Dan Lebih Sedap Dan Juga Di- Rumah2 Atau Hotel2 Di- Permis2 Jualan Yg Ada Logo HALAL SIRIM HACCP & Lain2 Di Kuat Kuasa Olih Kerajaan Mulalai Tahun Hadapan . Supaya Makanan2 Habis Di- Makan Tidak Membazir .Sekian Terima Kasih .

  26. Rosli Ibrahim says:
    July 1, 2016 at 10:49 AM

    Memohon Kesemua Ubat2 KKM Dan Klinik2 Swasta Dan Klinik2 Kesihatan Ada LOGO HALAL SIRIM & HACCP & Lain2 Di- Seluruh Malaysia Dan Termasuk Kesemua Farmasi2 Cina Melayu & India Mesti Ada Logo Halal Dan Sebagai Nya .Ianya Adalah Cadangan Saya Kpd Penguna Dan Kerajaan Malaysia .

  27. Rosli Ibrahim says:
    July 1, 2016 at 10:58 AM

    Tuntutan 2 Juta Juga Dpd Kawan2 Saya Dan Pegawai2 Saya Di Jabatan Laut Malaysia Sepanjang Saya Berkhidmat 37Tahun 4 Bulan 26Hari Kerana Memberi Layanan Burok Seperti Mengejek Menyindir Mengumpat Menghasut Memfhitnah Saya Dan Mengelar Saya Berbagai2 Gelaran Seperti Menuduh Saya Orang Gila Atau Rosli Gila .Tuntutan Ini Sudah Lama Saya Pinta Dpd HBUK Tetapi Tidak Di- Perendahkan . BAYAR JGN TAK BAYAR .

  28. Rosli Ibrahim says:
    July 2, 2016 at 3:02 PM

    Cadangan Kpd Penguna Malaysia Buat Senarai2 Harga2 Makanan2 & Barangan2 Secara Fit Price Harga Tetap Oleh Kerajaan Yg Berkuatkuasa Di Label Di- Hadapan Setiap Kedai2 Pasaraya2 Besar Dan Kesemua Jualan2 Harga2 Yg Tetap Termasuk Minyak Petrol & Deisel . Supaya Pelangan2 Berpuas Hati Olih Penguna Nombor Talipon Hotline Penguna 24Jam Setiap Hari Di-Seluruh Malaysia . Termasuk Logo Halal & Sirim & HACCP Mesti Di- Pamerkan . Di- Kuasai Olih Penguna Malaysia Bukan Peniaga .Buat Aduan Terus Menerus 24Jam Dan Tindakan Serta Merta Olih Penguna Di- Setiap Kawasan Di Seluruh Malaysia . Lebih Ramai Pegawai2 Penguna Di Kehendaki Mengisi Jawatan2 Kosong . Supaya Pelanggan2 Puas Hati . Pantau Permis Peniagaan Serta Merta . Ada Kuanter Aduan Di- Setiap2 Permis Peniagaan . Sekian Terima Kasih . Nombor HotLine Pengguna Di- Pamer Besar Besaran Di- Hadapan Dan Kuanter Setiap2 Tempat Peniagaan. Sekian Terima Kasih .

  29. Rosli Ibrahim says:
    July 2, 2016 at 3:13 PM

    Cadangan Dan Memohon Harga2 Rokok Di- Naikan Lagi Sehingga Tidak Berpatutan Demi Mengatasi Masaallah Kesihatan Rakyat Malaysia . ROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN . CEGAH SEBELUM PARAH . PREVENTION IS BETTER THAN CURE . Sekian Terima Kasih .

  30. Cik Polka says:
    July 3, 2016 at 1:38 AM

    salam.. kalau masalah peguam yang tak bayar lagi duit kita mcm mana ye.. urusan jual beli rumah. geran semua dh bertukar tangan.. duit pun pembeli dah settle.. hutang bank dh tolak.. tapi peguam masih simpan duit baki penjual..

  31. Rozalina Azni says:
    August 11, 2016 at 1:44 AM

    Benar la tindakan tu. Kalau pindah ke mana pon hutang tetap kena bayar.

  32. Rozalina Azni says:
    August 11, 2016 at 2:05 AM

    Benar la tindakan tu. Kalau pindah ke mana pon hutang tetap kena bayar.

  33. Unknown says:
    September 2, 2016 at 11:08 AM

    Asalam..saya mendapat Surat Dari singer mengatakan nama saya akan blacklist kalau saya xbayar tunggakan moto..yang peliknya saya xpernah beli moto dan jadi grantor pon..

  34. Julia Hana says:
    September 2, 2016 at 11:08 AM

    Asalam..saya mendapat Surat Dari singer mengatakan nama saya akan blacklist kalau saya xbayar tunggakan moto..yang peliknya saya xpernah beli moto dan jadi grantor pon..

  35. Unknown says:
    September 3, 2016 at 3:48 PM

    Betul ke harga negeri kereta DIN55R RM320 brend century marathoner

Post a Comment