ADUAN PENGGUNA

SALURAN UNTUK MEMBUAT ADUAN :


1) E – Aduan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK)
Sistem E-Aduan membolehkan pengguna membuat aduan kepada KPDNKK berkaitan sebarang aktiviti perniagaan yang tidak beretika. Sistem eAduan ini dibangunkan dan dilaksanakan dengan satu objektif: untuk menyediakan satu medium menerima aduan melalui internet daripada orang ramai.

Laman web : http://eaduan.kpdnkk.gov.my
Email : e-aduan@kpdnkk.gov.my

2) Biro Pengaduan Awam (BPA)
Biro Pengaduan Awam (BPA) memberi kemudahan kepada rakyat untuk membuat aduan terhadap agensi kerajaan. Antara objektif BPA ialah memberi khidmat nasihat kepada agensi bagi meningkatkan sistem pengendalian aduan awam yang berkesan dan mengesan isu-isu yang boleh menjadi punca aduan orang awam

Laman web : http://www.pcb.gov.my
Tel : 03-88725777



3) Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM)
Pengguna boleh membuat aduan kepada pihak Suruhanjaya tentang sebarang isu berkaitan dengan sektor komunikasi dan multimedia merangkumi telekomunikasi, penyiaran, perkhidmatan internet, perkhidmatan pos, kurier dan pensijilan digital.

Laman Web : http://www.skmm.gov.my
E-mail : aduanskmm@cmc.gov.my

4) Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) adalah satu badan bebas yang ditubuhkan di bawah Seksyen 85, Bahagian XII Akta Pelindungan Pengguna 1999 yang mula berkuatkuasa pada 15 November 1999. Bahagian XII Akta mengandungi 38 Seksyen yang menyentuh tentang pelbagai aspek Tribunal seperti keanggotaan Tribunal, bidangkuasa Tribunal, prosiding Tribunal, award Tribunal dan lain-lain perkara berkaitan. Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menyedikan alternatif kepada pengguna untuk memfailkan sebarang gantirugi dan pampasan terhadap peniaga secara online.

Laman Web : http://ttpm.kpdnkk.gov.my
Tel : 03-88825822

5) Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)
Sistem aduan Kementerian Kesihatan ini dibangunkan sebagai medium untuk pengguna membuat aduan berkaitan perkhidmatan yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan dan agensi terbabit dibawahnya.

Laman web : http://www.moh.gov.my
Email : kkm@moh.gov.my

6) Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air (KTTHA)

Diwujudkan untuk membuat sebarang aduan, pertanyaan, cadangan yang berkaitan perkhidmatan tenaga, teknologi hijau dan air.

Laman Web : http://aduan.kettha.gov.my
E-mail : aduans@ktak.gov.my




7) Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)

Pusat aduan setempat bagi memberikan khidmat nasihat, membantu menyalurkan aduan kepada pihak yang bersesuaian seperti agensi kerajaan, pengeluar, pengedar atau penjual dan menjalankan perundingan antara pihak pengadu dengan pihak dituntut.

Laman web : http://www.nccc.org.my/v2
Tel : 03 7877 9000

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

13 Response to "ADUAN PENGGUNA"

  1. amirul Nosmoke says:
    February 5, 2015 at 12:21 AM

    My friends told me that on http://clashofclanshelper.com/ - you receive free Clash of Clans gems instantly! Best players use this!! (lOiFXRPlEH)

  2. Nor Azli Azli says:
    March 12, 2015 at 4:08 AM

    Saya sebagai pengguna Astro tiap-tiap bulan saya membuat pembayaran namun saya tidak dapat menonton astro saya buat aduan pada pihak Astro namum pihak ye menyuruh saya membuat pembayaran duit teknisen sebanyak 50 ringgit . Saya tak nak bayar perlu saya membayar tiap-tiap bulan lagi...?

  3. Suamisitiku Sayangsiti says:
    April 13, 2015 at 6:41 PM

    Harga mahal tepung 1 malaysia cap bunga cempaka, di pulau indah port klang area kg sungai pinang dihadapan surau.... harap membantu TQ

  4. Muhammad Nazri says:
    October 19, 2015 at 7:12 PM

    saya memiliki motosikal yang baru dibeli selama seminggu kemudian motosikal mengalami kerosakan enjin yang serius dan pihak kedai dan kilang(honda) tidak mahu bertanggungjawab

  5. wan terbo says:
    November 6, 2015 at 6:40 PM

    Adakah harga rokok dah naik hari ini.7/11/2015...beli dekat kedai tadi rokok dunhill rm17...

  6. wan terbo says:
    November 6, 2015 at 6:40 PM

    Adakah harga rokok dah naik hari ini.7/11/2015...beli dekat kedai tadi rokok dunhill rm17...

  7. Unknown says:
    November 20, 2015 at 4:56 AM

    Sy nak buat aduan mengenai servis proton...boleh tak...dekat mana yea...

  8. Unknown says:
    November 20, 2015 at 4:57 AM

    Sy nak buat aduan mengenai servis proton...boleh tak...dekat mana yea...

  9. Zaki5587 Zaki5587 says:
    December 2, 2015 at 7:17 PM

    pihak bkuasa sila pantau harga makanan di kdai mamak yg meletakn harga makanan sesuka hati mereka trutama di kawasan batu11 balakong cheras selangor sekian tq

  10. xiaolee says:
    January 15, 2016 at 11:28 AM

    potong lah astro

  11. xiaolee says:
    January 15, 2016 at 11:29 AM

    potong lah astro

  12. Unknown says:
    January 19, 2016 at 1:56 AM
    This comment has been removed by the author.
  13. Nurul amirah says:
    January 19, 2016 at 1:57 AM

    UnknownJanuary 19, 2016 at 1:56 AM
    Saya pengguna ASTRO dan saya rasa amat kesal terhadap pihak ASTRO kerana tidak amik berat tentang pengguna ASTRO yang mengadu ., saya setiap bulan bayar ASTRO tp sudah 2 bulan sy xdpt surat bil pembayaran dr ASTRO jd saya bayar melalui no acc diberi setelah saya check melalui SMS sy dapati sy ada tunggakkan sebanyak RM106 padahal sy telah bayr dengar lancar.. So sekarang saya mintak jelaskan kenapa perkara sebegini terjadi?????????!!!!

Post a Comment