HAK UNTUK MENDAPAT ALAM SEKITAR YANG SIHAT

DEFINISI

Hak mendapat alam sekitar yang sihat dan selamat bererti hak kepada alam sekitar fizikal yang akan memperbaiki atau meningkatkan mutu kehidupan. Hak ini melibatkan usaha mendapatkan perlindungan daripada masalah persekitaran yang di luar kawalan pengguna secara individu, tetapi boleh dibendung jika pengguna bertindak secara kolektif. Ia memaparkan keperluan memelihara dan melindungi alam sekitar untuk generasi masa kini dan masa hadapan sangat bergantung kepada muafakat di kalangan ahli-ahli masyarakat sepertimana perlu bagi menangani pelbagai masalah pengguna yang lain.


Alam sekitar merupakan segala benda hidup dan bukan hidup yang wujud secara semula jadi di permukaan bumi, atau sebahagian daripadanya. Alam sekitar meliputi beberapa komponen utama:

1-Unit landskap yang berfungsi sebagai sistem semula jadi tanpa penglibatan manusia,termasuk tumbuh-tumbuhan,haiwan,batu-bata dan sebagainya serta fenomena semula-jadi yang berlaku.

2-sumber sejagat semula jadi serta fenomena fizikal yang tidak mempunyai batasan tertentu seperti udara,air dan iklim serta tenaga,cas elektrik dan kemagnetan yang tidak wujud hasil daripada aktiviti manusia.

Sekarang pelbagai bencana telah melanda di semua negara.Ini berikutan kita tidak menjaga alam sekitar dengan sewajarnya.Pengguna dan pengeluar memainkan peranan penting dalam menjaga dan membantu antara satu sama lain untuk mendapatkan persekitaran yang sihat.Siapa lagi yang akan menjaganya jikalau bukan kita sendiri yang menggunakannya.Pengeluar juga hendaklah memainkan peranan yang penting bagi membantu masyarakat mendapat alam sekitar yang aman dan sihat.Jika masing-masing mengamalkan sikap pentingkan diri sendiri ataupun "jual ikan=selfish",kita dan generasi akan datang mungkin tidak lagi berpeluang untuk melihat pokok-pokok yang hijau,oksigen berkurangan,pemanasan global dan macam-macam lagi bencana yang bakal terjadi sekiranya kita tidak mengambil berat perkara ini.



SAYANGILAH ALAM SEKITAR UNTUK KEPENTINGAN BERSAMA


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "HAK UNTUK MENDAPAT ALAM SEKITAR YANG SIHAT"

Post a Comment