HAK UNTUK MENDAPAT PENDIDIKAN KEPENGGUNAAN

DEFINISI
Hak mendapatkan pendidikan pengguna yang bermaksud hak pengguna untuk membekalkan dirinya dengan pengetahuan dan kemahiran supaya menjadi seorang pengguna yang bestari dan bermaklumat sepanjang hayat.

Untuk melahirkan pengguna yang mengamalkan gaya hidup lestari, beberapa institusi pendidikan tinggi awam (IPTA) termasuk maktab-maktab perguruan kini ada menawarkan kursus pendidikan pengguna.

Antara IPTA itu ialah Universiti Malaya yang menawarkan subjek 'Perundangan Pengguna', Universiti Teknologi Mara (UiTM) dengan subjek 'Isu Kepenggunaan dan Alam Sekitar', malah Universiti Sabah turut menawarkan kursus 'Pemasaran dan Kepenggunaan'.

Kelab-kelab pengguna yang ditubuhkan di beberapa buah sekolah menengah juga turut melibatkan kegiatan pendidikan pengguna.

Usaha dan penglibatan proaktif FOMCA dan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) serta beberapa persatuan pengguna lain dalam menyuburkan pendidikan pengguna di kalangan masyarakat wajar diberi pujian.

Hakikatnya, memiliki tahap kepekaan yang tinggi terhadap hak pengguna penting untuk membolehkan mereka mengamalkan gaya hidup lestari yang juga mampu melindungi diri dan keluarga mereka daripada pelbagai ragam muslihat dunia perniagaan.

Pendidikan kepenggunaan amat penting supaya kita sebagai pengguna mengetahui hak-hak pengguna dan tidak ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.Dengan pendidikan ini,kita tidak mudah ditipu oleh mereka-mereka yang tidak bertanggungjawab seterusnya membantu pengguna-pengguna lain dengan melaporkan kepada pihak-pihak tertentu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "HAK UNTUK MENDAPAT PENDIDIKAN KEPENGGUNAAN"

Post a Comment